In onze tuin groeit een klimplant, die ik nooit heb kunnen determineren of elders heb gezien. Wie kent deze klimmer?

De plant groeit net als klimop om een boom, de stengels tot wel 3 cm. dik, de bladeren worden tot 20 cm. lang en zijn drupvormig. De meeste klimopsoorten hebben hartvormig blad. Ik heb de plant nog nooit in een boek kunnen vinden noch ergens anders gezien. Hij is winterhard en ongevoelig voor ziektes. Ik heb nog gedacht aan een uitheemse vetplant maar ook daar vind ik hem niet.

Toegevoegd na 20 minuten:
Let op: de bladvorm is druppelvormig en niet hartvormig,zie foto's. De bladeren blijven zomer en winter warmgroen van kleur en verdorren nooit.

Toegevoegd na 2 dagen:
Toegevoegd na een dag:

Ik heb er een foto van gemaakt, iemand die uit de foto iets kan opmaken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
1.2K

Het beste antwoord

Mogelijk bedoel je de Hedera colchica, dat is de grootbladige Hedera soort, maar er zijn nogal wat variëteiten in, van helemaal groen tot verschillende bontbladige.
Bladeren van 20 cm. lang klopt, wintergroen klopt ook, niet gevoelig voor ziektes en plagen, klopt ook.
De bladeren voelen leerachtig , bijna plastic achtig aan en groeien vaak als dakpannetje over elkaar.
Groeit in de zon en schaduw.

Toegevoegd na 1 dag:
Op de foto een van de velen verschillende variëteiten, te zien is een bloeitak, de gewone klimmende takken hebben groter blad.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja hoor je foto is van de Hedere colchia, meestal zie je er bontbladige van, maar dit is de groene soort.

Andere antwoorden (1)

Het zou de Duitse Pijp (Aristolochia Durior) kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
is niet wintergroen.